Si Ifra! – Avvik og forbedring
«Si ifra!» har siden 2019 vært kommunens løsning for at ansatte kan melde inn avvik og komme med forbedringsforslag. Innmeldte avvik blir brukt som grunnlag for utarbeidelse av risikovurderinger i kommunen. Etter at løsningen har vært tilgjengelig i snaut to år, er det grunn til å fortsatt jobbe med å styrke kulturen for å si ifra i de enkelte virksomhetene og avdelingene ytterliggere. Det ligger også et større potensiale knyttet til å definere tiltak i saksbehandlingen i forbindelse med forebygging og skadebegrensning av uønskede hendelser.
I 2021 ble det registrert totalt 6874 hendelser, hvorav 198 var forbedringsforslag. Dette var en oppgang fra 2020 (6014 hendelser). Antall registreringer økte innenfor alle tjenesteområder i kommunen. Innenfor områdene med flest registrerte hendelser, har antallet økt med henholdsvis 22 prosent innen oppvekst og utdanning og 8 prosent innen helse og velferd. Tilbakeføringen av flere kommunale foretak til basisorganisasjonen er også en medvirkende faktor til den generelle økningen i antall registreringer fra 2020 til 2021. Tabellene nedenfor viser registrerte avvik- og forbedringsforslag fordelt på hendelsestyper og tjenesteområdene i Stavanger kommune.
Hendelsestype | 2021 | 2020 |
---|---|---|
Vold og trusler | 3 369 | 3 258 |
Person – ulykke, uhell og nestenulykker | 1 186 | 862 |
Arbeidsmiljø / HMS | 815 | 692 |
Andre avvik | 462 | 348 |
Tjenestekvalitet | 441 | 296 |
Materiell – skade, tap og svinn | 226 | 200 |
Forbedringsforslag | 198 | 203 |
Informasjonssikkerhet / personvern | 148 | 117 |
Klima og miljø | 29 | 38 |
Totalt | 6 874 | 6 014 |
Område | 2021 | 2020 |
---|---|---|
Oppvekst og utdanning | 2 726 | 2 232 |
Helse og velferd | 3 816 | 3 536 |
By- og samfunnsplanlegging | 10 | 4 |
Bymiljø og utbygging | 135 | 118 |
Innbygger og samfunnskontakt | 68 | 37 |
Innovasjon og støttetjenester | 97 | 68 |
Økonomi og organisasjon | 22 | 19 |
Totalt | 6 874 | 6 014 |
I 2021 hadde 11 prosent av registreringene høy alvorlighetsgrad. Dette er en liten nedgang fra i 2020 (12,3 prosent). Av totalt 755 registreringer med høy alvorlighetsgrad i Stavanger kommune, stod oppvekst og utdanning for 349 registreringer og helse og velferd for 373 registreringer. Flertallet av disse omhandlet vold og trusler. Figur 13.1 viser registreringer fordelt på alvorlighetsgrad i 2021.
Avviksbehandling og tiltak
Virksomhetsledere og avdelingsledere er ansvarlige for å behandle og lukke avvik for sine enheter. Per januar 2022 var 73 prosent av sakene, registrert i løpet av 2021, lukket. Dette var en nedgang sammenlignet med 2020 (77 prosent). Det har også vært en nedgang i andelen ferdigbehandlede avvik med definerte tiltak sammenlignet med i fjor. I 2021 hadde 28 prosent av de lukkede avvikene definerte tiltak, mens andelen i 2020 var på 31 prosent.
Koronarelaterte avvik
Muligheten til å knytte registrerte avvik til koronapandemien ble videreført fra i fjor. I løpet av 2021 var det registrert 61 koronarelaterte avvik. Dette var en nedgang sammenlignet med i fjor (101 avvik). Avvikene i 2021 ble i hovedsak registrert i helse og velferd (36) og oppvekst og utdanning (24). Det var stor tematisk variasjon blant registreringene, og det var totalt meldt avvik innenfor fem av de etablerte hendelsestypene i systemet. Avvik knyttet til smittefare (41 prosent) og tjenestekvalitet (27 prosent) utgjorde imidlertid de største kategoriene.